Forestillinger
Odense Teater
Odense Teater

Menu

Maskerade

af Ludvig Holberg iscenesat af tysk teaters kæledægge og verdensklovn Herbert Fritsch

Klassisk komedie i moderne version. Forvent masser af grin og løssluppen slapstick. Ludvig Holbergs Maskerade iscenesat af Herbert Fritsch - en af tysk teaters største og mest prisbelønnede instruktører

»Jeg kan umuligt blive fra maskeraden i aften« - Leander

Den klassiske historie om generationsopgør, hvor ungdommelig kærlighed står over for forældrearrangerede ægteskaber. På maskeraden opstår den vilde forelskelsesrus, der giver anledning til forviklinger og uorden. Alle vil af sted: de unge mennesker Leander og Leonora, deres tjenere Henrik og Pernille og Magdelone, Leanders mor. Kun Leanders gamle far Jeronimus holder stædigt fast i, at maskerade er amoralsk lystsluppen galskab og satans værk.

Stykket er en hyldest til maskeraden, som blev forbudt kort tid efter stykkets tilblivelse i 1724. Modstanderne mente angiveligt, at maskeraderne var fester, der gav anledning til usømmelige elskovsintriger. Den holdning fandt Holberg grinagtig i sin primitivitet. Han mente at det moderne frie Norden var hævet over dens slags spekulationer, og at det ville stå en kvinde og mand frit for på denne tid, at udstede kærlighedserklæringer som de ville. Samtidig så Holberg maskeraden som en filosofisk leg, der for en tid kunne sætte os tilbage i den tilstand, hvor der ingen forskel var mellem høj og lav, imellem herre og tjener.

Det danske arvegods lægges i hænderne på den tyske instruktør Herbert Fritsch. Hos Fritsch bliver den klassiske komedie til slapstick med indlagte, legende og udfordrende improvisationer og akrobatiske indspark. En moderne version som Marx Brothers eller Charlie Chaplin in outer space. Fritsch' universer er altid en sanselig leg, hans iscenesættelser går for fulde huse på de tyske teatre, og hans opsætning af Den spanske flue gæstespillede på Det Kongelige Teater i 2014.

Læs mere om Det Kongelige Teaters opsætning af MASKERADE her.

 

POETRY SLAM VS. HOLBERG
Kom til Poetry Slam konkurrence, hvor professionelle poetry slammere dyster med egne tekster mod skuespillere, der dyster med Holbergs tekster. Læs mere her.

Store Sal/ODEON
Premiere 8. januar 2018 kl. 19:30

Spilleperiode
8. januar 2018

Priser
Fra 20 - 420 kr.

Varighed
Ca. 2 timer inkl. pause

Gæstespil Det Kongelige Teater

Tip en ven

Iscenesættelse og scenografi Herbert Fritsch

Kostumedesign Victoria Behr

Lysdesign Ulrik Gad

Medvirkende Morten Hee Andersen, Marie Dalsgaard, Rasmus Fruergaard, Lila Nobel, Peter Plaugborg, Jens Jørn Spottag Tammi Øst og Bjarne Antonisen.

Komponist Olivier Antunes

Præsenteres i samarbejde med Odense Symfoniorkester

Pressefotos

Se flere

Maskerade teaser

Intro med Morten Kirkskov

Holberg

Med teater skal land bygges

AF ME LUND

I snart 300 år har danske scenekunstnere taget livtag med Holbergs komedier. Og hver ny generation har forbløffet konstateret, at oplysningsmandens humoristiske samtidskommentarer ikke bare var underholdende, men også til stadighed aktuelle og debatskabende.

Ude foran Det Kongelige Teaters Gamle Scene på Kongens Nytorv sidder to irgrønne mænd og byder velkommen fra deres høje sokler. Den ene er oplysningsmanden Ludvig Holberg (1684-1754), den anden er romantikkens store digter Adam Oehlenschläger (1779-1850). Uden dem, ikke noget dansk teater.

Holberg grundlagde Den danske skueplads - det første stationære teater i Danmark, der opførte forestillinger på dansk - i 1722, og herfra voksede stedet til at være ikke bare kongens, men hele nationens stolthed. I de første mange år hvilede repertoiret tungt på Holberg selv, og han betragtes stadig som dansk teaterhistories største komediedigter. Men måske har vi vænnet os så meget til hans stumme tilstedeværelse foran nationalscenens gamle indgang, at vi i vores travle hverdag knap ænser hans egentlige betydning? I så fald giver Maskerade os nu anledning til at stoppe op og genopdage ham.

For Holberg er meget mere end et stykke stivnet fortid med stok og pudderparyk. Hans forfatterskab omfatter både videnskabelige værker om historie, jura og geografi, digte, romaner, filosofiske essays, moralske epistler og de komedier, der nu i snart 300 år er blevet opført igen og igen på de danske scener - Jeppe på Bjerget, Den politiske kandestøber, Erasmus Montanus, Jean de France og Maskerade for nu bare at nævne nogle få.

Jo mere de er blevet spillet, gransket, leget med, des tydeligere er det fremgået, at deres anfægtelser og tematikker dels er nuancerede og komplekse, dels til stadighed er overraskende aktuelle, skønt de i sin tid blev skrevet som indlæg i en konkret samtidsdebat, hvis formål var at udvikle folket til kritiske og ansvarlige borgere. For nok var han på mange måder konservativ, men han var også en oprører og en fritænker, der påvirket af strømningerne ude omkring i Europa ikke bare påtog sig at løfte det underkuede danske sprog til kunstnerisk og akademisk selvbevidsthed. Han var drevet af diskussionslyst og sin egen snurrige retfærdighedssans og kan også siges f.eks. at have været foregangsmand i spørgsmålet om kvinders ligestilling. Med andre ord: moderne før dette ord var opfundet.

Hver tid har således opdaget nye sider af Holberg. Ligesom englænderne bestandig må afprøve deres forhold til Shakespeare og svenskerne deres til Strindberg, er det også vigtigt, at vi hele tiden undersøger, hvad Holberg siger os. En overgang var det Den radikale Holberg eller Holberg og kvinderne, der var i fokus blandt litteraterne. En tid lagde teatrene vægten på den hyggelige, nostalgiske side og spillede ham med halm i træskoene og midtsjællandsk dialekt; i sidste sæson blev hans Erasmus Montanus på Aarhus Teater et krast indlæg i diskussionen om kristne værdier og globalisering.

I aften er han lagt i hænderne på en tysk instruktør, der betragter ham - og os - udefra. Der er ikke noget endegyldigt facit på, hvem Holberg var, eller hvordan han skal spilles. Holberg overrasker stadig. Selv om han er tavs på sin sokkel på Kongens Nytorv.

Vis mere

ODEON

I spidsen af Odeon er der to spisesteder:

Café Odeon Social
Har I bare lyst til et hyggeligt måltid, kan I tage en tur i Odeon Social - café-koncept i stueetagen. Her er der højt til loftet, fællesspisning og generelt bare fokus på hygge.
Læs mere om Odeon Social her.

Restaurant Schiøtz
I Restaurant Schiøtz får du en helstøbt oplevelse, med en lækker middag i forbindelse med forestillingen, i spidsen af Odeon. Restauranten stiller høje krav til råvarernes kvalitet. Menukortet er inspireret af danske og franske traditioner, som vil tilfredsstille selv de mest kræsne ganer. 
Læs mere om Restaurant Schiøtz her.

Odense Teater
Jernbanegade 21
5000 Odense C
Billetten 66 12 00 52
odenseteater@billetten.dk

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Læs mere.

OK